Työehtosopimusneuvottelut

Neuvottelukierros 2022

3.10.2022 SuPer ja Tehy hyväksyivät sovintoehdotuksen: Sote-sopimukseen oma palkkaohjelma, koronakorvaus ja useita parannuksia työoloihin.

Tarkempi tieto ratkaisusta ja sopimuskorotuksista liitteistä:

Tule mukaan sovintoesityksen selostustilaisuuteen, joka järjestetään webinaarina 5.10. klo 17.00. Ilmoittaudu nyt Oma SuPerissa!

Tilapäisen siirron kielto

SuPer ja Tehy ovat julistaneet 15.9. työtaistelutoimenpiteenä koko julkiselle sektorille tilapäisen siirron kiellon. Kiellon tarkoituksena on edistää neuvotteluja.

Kielto tarkoittaa, ettei superilaista voida siirtää työyksiköstä toiseen tai työtehtävästä toiseen. Kaikista näistä siirroista kieltäydytään työtaisteluun vedoten. Julkisella sektorilla työskentelevät superilaiset tekevät vain oman työnsä omassa työpisteessään.

SuPerin ja Tehyn julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalla kiristyy jälleen 1.9.2022 alkaen. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työtä tehdään normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti eli ylityötä ei tehdä eikä vuoroja vaihdeta.

SOTE RY:N NEUVOTTELUT KUNTA-ALAN PALKANKOROTUKSISTA JATKUVAT ELOKUUSSA

Webinaarit kuntasektorin neuvottelutilanteesta 15.8. ja 30.8.

SuPer järjestää jäsenilleen webinaarit kuntasektorin (KVTES ja SOTE-sopimus) neuvottelutilanteesta 15.8. ja 30.8. klo 17.00–18.30.

Webinaareissa kerrotaan tähän mennessä neuvotelluista kunta- ja hyvinvointialojen palkankorotuksista ja tekstimuutoksista sekä mm. perhevapaata koskevista määräyksistä.

Ilmoittaudu mukaan Oma SuPerin kautta (katso ilmoittautumisohje):

• maanantaina 15.8., ilmoittaudu viimeistään 14.8.
  • tiistaina 30.8., ilmoittaudu viimeistään 29.8.

Ilmoittautuneille lähetetään sähköpostitse osallistumislinkki hyvissä ajoin ennen tilaisuuden alkua.

Webinaarin tallenne on myöhemmin katsottavissa Skarppi-verkkokoulutusympäristöstä.

Tervetuloa!

24.5. SuPer ja Tehy: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu kunta-alalla – muutos reunaehtoihin kesän ajaksi

Tehyn ja SuPerin julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalle jatkuu. Hoitajajärjestöjen hallitukset tekivät kuitenkin 24.5. työtaistelutoimeen muutoksen 1.6.–31.8.2022 väliselle ajalle. Tehyläiset ja superilaiset voivat kesällä halutessaan tehdä ylityötä ja vaihtaa vuoroa, mutta työnantaja ei voi niihin määrätä. Lue jäsenkirje

19.4. JÄSENKIRJE: HOITAJALAKON TOINEN VAIHE ON PERUTTU - TYÖTAISTELUTOIMET JATKUVAT YLITYÖ- JA VUORONVAIHTOKIELLOLLA KOKO KUNTA-ALALLA  20.4.2022 klo 6.00 alkaen. Kielto on voimassa toistaiseksi.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa 1.4.2022 klo 6.00 ja loppuu 15.4.2022 klo 6.00

Lakko kuudessa sairaanhoitopiirissä alkaa 1.4.2022 klo 6 ja päättyy 15.4.2022 klo 6.

KUNTASEKTORIN YLITYÖ- JA VUORONVAIHTOKIELTO PÄÄTTYY TÄNÄÄN 8.3.2022 KELLO 15

palkkaneuvottelut 2020

NEUVOTTELUKIERROS 2020

Kunta-alan neuvottelukierros uudesta virka- ja työehtosopimuksesta käynnistyi 14. tammikuuta.

SuPerilla ja Tehyllä on neuvotteluissa neljä päätavoitetta: palkankorotukset, tasa-arvo-ohjelma, kiky-tuntien poisto ja sote-sopimus.

Palkankorotukset: SuPer ja Tehy vaativat hoitoalalle vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta.
Tasa-arvo-ohjelma: Liitot vaativat palkka-ohjelmaa, jonka tavoitteena on nostaa naisvaltaisten sote-alojen palkkoja niin, että ero miesvaltaisiin aloihin kuroutuu umpeen. Tasa-arvo-ohjelmaan haetaan rahaa valtiolta.
Kiky-tuntien poisto: SuPer ja Tehy katsovat, että kilpailukykysopimuksen tuoma palkaton työajan pidennys eli ns. kiky-tunnit poistuvat kustannuksitta virka- ja työehtosopimuksista.
Sote-sopimus: Kunta-alalle tavoitellaan sote-alan omaa työehtosopimusta, jonka myötä alan työehtoja ja -oloja voitaisiin edistää tehokkaammin kuin nykyisessä sopimusjärjestelmässä.

Yksityisellä sektorilla superilaisten työehdoista neuvotellaan useammissa neuvottelupöydissä. Nämä neuvottelut käynnistyvät tammikuun aikana.

______________________________________________________________________________________________________________________

Työehtosopimus loppuu 31.1.2018

KUNTA-ALALLE ON SYNTYMÄSSÄ NEUVOTTELUTULOS

Kunta-alalle on syntymässä neuvottelutulos. Palkkaratkaisu on yleisen linjan mukainen. Sopimuskauden pituus on 2v 2kk. Lisäksi maksetaan tuloksellisuuteen perustuva paikallinen kertaerä. Sopimusmääräyksillä edistettiin myös työ ja perhe-elämän yhteensovittamista.

SuPer ja Tehy tyytyväisiä kokonaisuuteen: Koulutetun hoitohenkilöstön päätavoitteet etenivät

Kunta-alan työehdoista on syntynyt neuvottelutulos. Tiiviistä yhteistyötä neuvotteluissa tehneet Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy arvioivat, että kaikki päätavoitteet etenivät ja kokonaisuuteen voi olla tyytyväinen. Neuvottelutuloksen syntymisen myötä kunta-alalla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Neuvottelutuloksen mukaan sopimuskausi  on 1.2.2018-31.3.2020.

Yleiskorotus on 1.5.2018 lukien 1,25 prosenttia kuitenkin vähintään 26 euroa. Henkilökohtaista lisää korotetaan 1,25 prosentilla. Yleiskorotus on 1.4.2019 alkaen 1,0 prosenttia. Henkilökohtaista lisää korotetaan 1,0 prosentilla. Paikallinen järjestelyerä 1.1.2019 on 1,2 prosenttia palkkasummasta.

Lue lisää alla olevasta linkistä